Veteran Automoto Club Brno pořádá ve spolupráci s městskými částmi Brno – Sever a Brno – Královo Pole tradiční jízdu do vrchu. Závod, který se jede za jakéhokoli počasí, přiláká každoročně mnoho diváků. Každý závodník má dva pokusy a hodnotí se především pravidelnost.
Ti nejlepší motocykloví jezdci zvládnou trať o délce
3 200 m se stoupáním až 10 % v neustálých
zatáčkách i
pod dvě minuty! Závodí se na části okresní silnice na ulici Kociánka z
Králova Pole do
Soběšic. Začátek trasy je v
Králově Poli v areálu
Ústavu sociální péče Kociánka, kde si diváci mohou prohlédnout
zázemí jezdců,
startovní proceduru a čekat je bude i
doprovodný program.
Historie brněnské
jízdy do vrchu je stejně zajímavá jako závod samotný. Již dlouho před rokem
1924 se uvažovalo, že by v těsném okolí
Brna mohl být uspořádán nějaký
automobilový závod, ovšem, jak tehdejší móda žádala, muselo se jednat o
závod do vrchu. Vhodná trať se hledala dlouho, až konečně byla nalezena
okresní silnice z Králova Pole do Soběšic. Na startu se shromáždilo
54 závodníků a za nebývalé podpory ze strany obecenstva vyrazili k cíli.
Ošklivé počasí, které doprovázelo premiéru závodu, se ani při jeho reprízách nezlepšilo. Záhy se tedy ujal zvyk, brát si na závod Brno – Soběšice deštník, třebaže svítilo slunce. Prvním vítězem v motocyklech se stal
Švýcar After na Motosacoche s časem 3:01,9. V automobilech byl první
Wetzka na Austro-Daimleru časem 3:01,1. Sportovní komise se roku
1929 usnesla, že se závod Brno – Soběšice toho roku pojede
naposledy. Už tenkrát bylo totiž definitivně rozhodnuto, že bude uspořádán veliký závod na
Masarykově okruhu.
Oživení závodu
Brno – Soběšice obstaral brněnský
Veteran Automoto Club v roce
1974 jízdou do vrchu historických vozidel. V této tradici pokračoval pravidelně až do roku
1987, kdy pro stále rostoucí počet účastníků, již nebylo možno zajistit ubytování. Tradiční termín se každý rok kryl s
Mezinárodním strojírenským veletrhem.
V roce
1999 Veteran Automoto Club Brno obnovil tradici jednodenním setkáním. Zájem byl veliký a sjelo se asi
60 vozidel. Od té doby se závod jezdí pravidelně
poslední sobotu v září.
Časový harmonogram
9:00 – trénink
11:00 – start závodu
16.00 – vyhlášení výsledků a zvláštních cen